2007/02/18 Självcensur & Yttrandefriheten

Jag läser en artikel i Aftonbladet av Nuri Kino, och jag måste säga att jag är inte förvånad över siuationen då jag själv är drabbad , dock ej så allvarligt. Undersökande journalister, oavsett frilans eller ej ska väl kunna få skriva och förmedla utan att bli hotade eller dödade. Hur långt skall det gå ? Journalistiken blir ju bara ett hyckleri om ingen till slut vågar skriva, rapportera och förmedla. Nuri skrev en artikel om Jounalisten Hrant Dink som blev skjuten till döds i Istanbul, summan av detta blev en massa email skickade till henne med mindre trevligt innehåll.
"Våran" svenske Journalist Martin Adler blev skjuten till döds o Mogadishu när han bevakade en demonstration.
________________________________________________________
Citat från Nuris artikel:
//: Nej, det är dags att diskutera självcensuren. Yttrandefriheten kan snart bli en overklighet. Alldeles för många av mina kollegor vågar inte längre göra sitt jobb och granska oegentligheter//:
________________________________________________________
Läs gärna hela artikeln på Aftonbladet.se

1 comment:

Ulf said...

Har bloggen dött helt Snuttan???